czwartek, 31 marca 2011

Charakteryzator cz. 1





Definicja

Charakteryzator to profesjonalista, który za pomocą kosmetyków, peruk, zarostów i całego arsenału innych środków nadaje twarzy i sylwetce aktora cechy wieku i osobowości odtwarzanej przez niego postaci. Ta dziedzina powstała wieki temu, kiedy to aktorzy w teatrze zaczęli się charakteryzować, a jej częścią jest wizaż.




          autor: Wioleta Wojtowicz
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich
*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*
          autor: Maria Maciągowska
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich
*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*
autor: Marta Kuryło
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*

autor: Monika Trzcińska
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*

autor: Katarzyna Duszyńska
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*


Predyspozycje

Utarło się, że charakteryzatorami są głównie kobiety, ale przecież nie ma żadnych przeszkód, by byli nimi mężczyźni. Charakteryzatorzy muszą mieć wiele cech mniej przydatnych w innych zawodach. Przede wszystkim pomysłowość - to warunek niezbędny. Po drugie, wyobraźnię plastyczną. Po trzecie, muszą być przygotowani na ekstremalne warunki pracy - na planie filmowym zdarzają się charakteryzacje przy świetle latarki. Poza tym, muszą się nieustannie uczyć, i to nawet w trakcie realizacji zadania, bo jeśli wypadnie im np. zrobić charakteryzację poranionego trupa, muszą tę wiedzę jakoś zdobyć. Powinni ciągle szukać nowych technik i inspiracji. Najlepsi muszą być otwarci nawet na bardzo ekstrawaganckie pomysły, a dla celów pracy w filmie czy teatrze powinni też znać dobrze dziedzinę pokrewną - kostiumologię, gdyż będą również współpracować ze scenografem.

Oczywiście muszą się też znać na efektach specjalnych - odciętych rękach, poderżniętych gardłach, żeby umieć realistycznie oddać wydarzenia. A efekty specjalne to nie tylko wyobraźnia plastyczna, ale i technika, o której charakteryzator też musi mieć pojecie



autor: Iwona Czarnota
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*

autor: Aleksandra Zalewska
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich
*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*
autor: Anna Sobierańska
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*

autor: Aleksandra Siniarska
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*

autor: Joanna Klepacka
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*

 autor: Patrycja Masternak
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*
autor: Paulina Jakubowicz
zdjęcia: Bartek Sejwa
produkcja i studio: Międzynarodowe Studium Dziewulskich

*Najlepsze prace dyplomowe - egzaminy 24, 25 i 26.09.2010*


 Dawniej i dziś

Praca charakteryzatora zmienia się niemal z roku na rok. Kiedyś używał on kosmetyków, które wywoływały podrażnienia skóry, a nawet uczulenia. Nie zajmował się też zupełnie efektami specjalnymi w filmie czy teatrze i nie miał takiej wiedzy o różnych aspektach makijażu. Obecnie, wciąż musi znacząco uzupełniać swoją wiedzę na temat środków kosmetycznych, którymi ma się posługiwać, bo co chwila pojawiają się jakieś nowości, a poza tym interesować się na bieżąco najrozmaitszymi efektami specjalnymi. Ten ostatni trend powoduje, że powinien też interesować się techniką tych efektów, a więc współpracować z elektronikiem, montażystą filmu, oświetleniowcem i specjalistą od komputerowych efektów specjalnych. Musi rozumieć mechanizmy tricków i dopasować swoją wiedzę do postępu w tej dziedzinie.



Katarzyna Brauła, Prace dyplomowe 2010, ©ASPTTF



Karolina Ryciak, Prace dyplomowe 2010, ©ASPTTF


Agnieszka Gołębiewska, Prace dyplomowe 2010, ©ASPTTF


Ewa Dąbrowska, Prace dyplomowe 2010, ©ASPTTF


Beata Brandebura-Pruszkowska, Prace dyplomowe

Marta Ananicz, Prace dyplomowe 2010, ©ASPTTF

Katarzyna Kosim, Prace dyplomowe 2010, ©ASPTTF

1 komentarz:

  1. Niesamowite kreacje. Nie do wiary, że człowieka można ucharakteryzować w taki sposób.

    OdpowiedzUsuń